בית » News » ניתוח עפעפיים עליונים

ניתוח עפעפיים עליונים

מה מרימים – גבות, עודפי עור או גובה עפעף?

אנשים רבים סובלים מעפעפיים נפולים ומתלוננים על הפרעות תפקודיות המתבטאות בקושי בקריאה, נהיגה, או בעבודה עם מחשב. אחרים מבקשים שיפור של המראה האסתטי כך שלא ייראו מבוגרים מדי, עייפים או עצובים. תיקון ההפרעה בעפעפיים אינו זהה, וחשוב שיותאם לכל מטופל.

שלושה סוגים של שינויים בפנים ובעפעפיים יכולים לגרום למראה שמוט וצנוח, מלמעלה למטה בסדר יורד – צניחות גבות, עודף עור בעפעפיים ועפעף צנוח.


3עם הגיל, כתוצאה מהחלשות ודלדול רקמות הולכות הגבות וצונחות כלפי העין. צניחת הגבה יכולה להיות שווה לכל אורכה, או רק בצד החיצוני, זה הרחוק מן האף. צניחה זו אף גורמת להצטברות של עור מעל העפעפיים. אבחנה זו חשובה, מאחר ואנשים רבים המתלוננים על עודף עור בעפעפיים סובלים למעשה מצניחת גבות. הניתוח להרמת גבות אינו פשוט, הרמת יתר של הגבות יוצרת מראה מוגזם ומופתע. בנוסף הסתרת הצלקת בעייתית. בהרמה ישירה של הגבה מסירים את עודף העור שמעל הגבה, ולכן נוצרת צלקת שאומנם משתפרת בחלוף השנים, אך נראית. ניתוח כזה יכול להתאים מאוד לגברים מבוגרים המתלוננים בעיקר על הפרעה תפקודית, ואינו מתאים לנשים שמעוניינות בשיפור מראה ללא הפרעה תפקודית. אצלן נעדיף את ההרמה הלא ישירה, המבוצעת על-ידי חתך המוסתר בקו השיער, הרמה של המצח והסרת העור העודף, כך שהצלקת אינה נראית.

עודף עור בעפעפיים, עם או בלי בלט שומן, מהווה את ההפרעה השכיחה ביותר. במקרים אלה ניתוח העפעפיים דומה אצל מרבית המטופלים, הסרת העור והשומן העודף, כמובן במידה נכונה. הסרת יתר עור יוצרת מראה לא טבעי ועלולה לגרום לקושי בסגירת העין. הסרת עור לא מספקת או לא סימטרית אינה פותרת את הבעיה ודורשת תיקון נוסף.

עפעף צנוח הוא מצב בו גובה שפת העפעף מתקרב לאישון, מתקרב לציר הראיה, ובמצבים קשים אף גורם להסתרתו. במצב כזה האדם נאלץ להרים את הראש כדי להסתכל ומנח זה נקרא בעגה המקצועית chin-up ("סנטר מורם"). התיקון במצב זה תלוי בגיל המטופל, בנוכחות מחלת רקע, ובתפקוד השריר המרים את העפעף. ככלל קיימים שני סוגי תיקונים – גישה חיצונית בה פותחים את עור העפעף ויוצרים קיצור או חיזוק של שריר מרים העפעף, וגישה פנימית בה הופכים את העפעף ויוצרים קיצור שלו וחיזוקו מן הצד הפנימי. ניתוח זה המבוצע באינדיקציות הנכונות יעיל ואלגנטי, ואינו כרוך בצלקת.

החיים כידוע אינם כל-כך חדים ופשוטים. במקרים רבים יש שילוב של שתיים או יותר מן ההפרעות, ונדרש לכן לבצע ניתוח מורכב יותר, למשל הרמת גבות בשילוב הרמת עפעפיים, או תיקון עפעף צנוח בשילוב הסרת עודפי עור וכו. מחלות רקע, טיפול תרופתי קבוע ומחלות עיניים נוספות – כל אלה מהווים שיקול בקביעת סוג ניתוח העפעפיים המתאים ביותר.

כדאי גם לדעת מה מכוסה בסל הבריאות ומה לא, מה דורש מימון מלא ומה חלקי. תיקון עפעף צנוח כמעט תמיד ממומן על-ידי קופות חולים. עודפי עור בעפעף משתנה על-פי מידת ההפרעה, האם היא תפקודית או אסתטית, לכל קופת חולים מדיניות משלה בנושא. כשמדובר בהפרעה מוכחת לשדה הראיה, קרבת שפת העפעף לאישון והטייה של הריסים כלפי מטה – יש סיכוי גדול יותר שקופת החולים תאשר את הניתוח. כשמדובר בניתוח עפעפיים אסתטי בלבד, הסיכוי שהניתוח ימומן נמוך הרבה יותר. הרמת גבות כמעט אף פעם אינה ממומנת על ידי קופות החולים.

לסיכום, ניתוח עפעפיים עליונים אינו אחיד, ושונה בין המטופלים. אבחון נכון, טיפול מדויק בהפרעה הנכונה, וכמובן תיאום ציפיות הדוק בין המנתח למטופל – הם סוד ההצלחה.

ד"ר אריאל בר

רופא עיניים,

מנתח עפעפיים ואוקולופלסטיקאי

Share Button