בית » כללי » תשמישי קדושה לבית כנסת

תשמישי קדושה לבית כנסת

אין בית כנסת שלם שאין ברשותו תשמישי קדושה לבתי כנסת הם למעשה חפצים המשמשים ביהדות לקיום מצוות. קיימים תשמישי קדושה אישיים שיש ברשות כל יהודי מאמין וזה כולל: כיפה, טלית, תפילין ויש את התשמישים שהם עבור הציבור הרחב הפוקד את בתי הכנסת ולרשימה הזו נכנסים ספרי התורה, כסא אליהו הנביא, פרוכת, לוחות הנצחה ועוד.

חשיבותן של תרומות

תשמישי קדושה לבתי כנסת נרכשים מפעם לפעם בעיקר מתרומות של אותם יהודים קדושים ומאמינים הפוקדים את בית הכנסת בקביעות ורצונם הוא לפאר ולהלל את שם הקב"ה. כספים אלו נאספים אצל הגבאי של אותו בית הכנסת ויחד עם הרב הראשי הם רוכשים את התשמישים המבוקשים ביותר עבור אותו בית הכנסת.

תשמישי קדושה לבית כנסת

עצות חשובות לבחירת תשמישי קדושה

להלן 4 דברים חשובים שרצוי ומומלץ לדעת לפני רכישת תשמישי קדושה לבתי כנסת והם:

  1. על הפרוכת נאמר בכתובים: "וְעָשִׂיתָ פָרֹכֶת, תְּכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי–וְשֵׁשׁ מָשְׁזָר; מַעֲשֵׂה חֹשֵׁב… ". כלומר, על הפרוכת להיות מצמר בצבע תכלת, רקומה בעבודת יד משני הצדדים.
  2. כיסא של אליהו הנביא – יהיה מיוחד, גבוה ורחב מכיסא רגיל, עשוי עץ מלא עם פיתוחים ועיטורים. מושב הכיסא יהיה מהודר ומפואר וגם משענת הגב.
  3. עיטורים לספר תורה – לכל ספר תורה נוספים קישוטים כמו "כתר", "רימונים" ו"אצבע" שאיתה משתמשים לקריאה. כאשר רוכשים אותם יש להקפיד על שלמותן ושיהיו בעלי ציפי כסף או זהב מהמשובחים שקיימים.
  4. לוחות הנצחה – חשוב שהיו איכותיים, אינפורמטיביים ובנויים במידה שווה, אחרת יהיה בלתי אפשרי להנציח על הקירות כל כך הרבה אנשים שכבר לא איתנו פה היום, מפאת חוסר מקום.

חשוב מאד לדעת כי אסור בתכלית האיסור לזרוק חפץ הקשור לתשמישי הקדושה ויש חובה אחת והיא לגנוז אותו וזאת משום שרשום עליו את השם של הקב"ה.

Share Button